27 Μαρ 2012
24 Μαρ 2012
20 Μαρ 2012
19 Μαρ 2012
10 Μαρ 2012
7 Μαρ 2012
Λύρα: ένα ξεχασμένο όργανο της Θράκης
Οι αγροτικοί και κτηνοτροφικοί πληθυσμοί της ενδοχώρας της Θράκης έπαιζαν έναν τύπο αχλαδόσχημης λύρας, αυτήν που σήμερα ονομάζουμε θρακική ή θρακιώτικη. Λόγω απομόνωσης η λύρα αυτή, όπως επίσης η μακεδονική και εκείνη τη Καλαβρίας(Lira Calabrese), δεν παρουσίασε στην κατασκευή και στην τεχνική παιξίματος την εξέλιξη που παρουσίασαν άλλες λύρες, όπως η πολίτικη, η λύρα της Κρήτης, της Καρπάθου, η βουλγάρικη Gadulka, η κροατική Liricaκαι η ισπανική Rabel Espana, διατηρώντας έτσι τον αρχαϊκό της χαρακτήρα.
Βουλγάρικη γκαντούλκα κάτω από την Ακρόπολη
Ένας παππούς έπαιζε κάτω απ την Ακρόπολη (Ιούνιο του 2010) το όργανο που θα δείτε...
Γκαγκανίτσα με θρακιώτικη λύρα
Αλέξιος Παρτινούδης σε θρακιώτικο μεταμεσονύκτιο παραλήρημα!!
Η Θράκη στα καλύτερά της...
Πηγή: http://www.youtube.com/watch?v=tAWO5fQ7RhM
Η Θράκη στα καλύτερά της...
Πηγή: http://www.youtube.com/watch?v=tAWO5fQ7RhM
6 Μαρ 2012
3 Μαρ 2012
Η Ποντιακή διάλεκτος
Η ποντιακή διάλεκτος και η καππαδοκική διάλεκτος αποτελούν τα λεγόμενα Μικρασιατικά ιδιώματα, τα οποία έχουν ομοιότητες με τα Κυπριακά, τα Δωδεκανησιακά και άλλα (Χίου, Ικαρίας).
Για τα Μικρασιατικά ιδιώματα γράφει ο Μανόλης Τριανταφυλλίδης: «Χωρισμένα νωρίς από την επίλοιπη ελληνόγλωσση περιοχή και με ξενόγλωσσο υπόστρωμα, έμειναν για αιώνες χωρίς εύκολη συγκοινωνία και χωρίς γραπτή παράδοση, που να στηρίζη την προφορική γλώσσα, και ακολούθησαν διαφορετική εξέλιξη.
Διατήρησαν γνωρίσματα τη παλιάς ελληνιστικής κοινής, καθώς και της μεσαιωνικής γλώσσας, και είναι έτσι από τ' αρχαϊκότερα νεοελληνικά ιδιώματα. Από το άλλο μέρος όμως, ενώ έμειναν καθαρά από άλλες ξένες επιδράσεις και διατήρησαν πολλές λέξεις και τύπους αρχαϊκούς, δέχτηκαν, ιδίως τα καππαδοκικά και τα σιλιώτικα, βαθύτερη την επίδραση από τα τούρκικα» (Ιστορική εισαγωγή 274).
Βασίλης Αρχιτεκτονίδης: Πραγματεία για τη διδασκαλία της ποντιακής λύρας
«Η ποντιακή μουσική αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα πολιτιστικά
στοιχεία του ποντιακού ελληνισμού, που στήριξε ψυχικά και πνευματικά
τους πρόσφυγες μετά τον ξεριζωμό και την εγκατάστασή τους στις
καινούριες πατρίδες. Πολλοί από τους λυράρηδες και τους τραγουδιστές
της πρώτης γενιάς είναι αυτοδίδακτοι μουσικοί, οι οποίοι έφεραν από τις
αλησμόνητες πατρίδες του Πόντου μαζί με τα μουσικά τους όργανα και τις
λιγοστές τους γνώσεις και συνέχισαν την ποντιακή μουσική παράδοση με
ιδιαίτερη αγάπη και πάθος, αφήνοντας έναν τεράστιο μουσικό πλούτο
παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές. Οι σημερινοί
συνεχιστές της μουσικής παράδοσης του Πόντου θέλοντας να εμπλουτίσουν
τις γνώσεις τους, αναζητούν πλέον μουσικές πηγές απ’ όπου θα μπορέσουν
να αντλήσουν περισσότερα στοιχεία για τη θεωρία της ποντιακής μουσικής
και την ιστορία των μουσικών οργάνων που τους ενδιαφέρουν και έτσι η
ανάγκη συγκέντρωσης αυτών των στοιχείων επέβαλε την έκδοση του παρόντος
εγχειριδίου του καταξιωμένου συνθέτη-συγγραφέα-μουσικολόγου Βασίλη
Αρχιτεκτονίδη με τίτλο : “Πραγματεία για τη διδασκαλία της ποντιακής
λύρας”».
Μαθήματα Ποντιακής Διαλέκτου του Κυριάκου Σαχανίδη
Κυκλοφόρησε από της εκδόσεις Ιδεογραφίες το νέο βιβλίο του Κυριάκου Σαχανίδη «Μαθήματα Ποντιακής Διαλέκτου».
Ο
συγγραφέας απεφάσισε να γράψει αυτό το βιβλίο, για να προσφέρει ένα
βοήθημα, κάτι που ο ίδιος στερήθηκε, στα ποντιόπουλα που θέλουν να
μάθουν σωστά την διάλεκτο των γονιών και των προγόνων τους.
Από το Blogger.