Pages

27 Μαρ 2013

Μάθημα Ποντιακής Λύρας Νο 14. Εσένα εγάπανα. (βίντεο)

Νέο μάθημα λύρας με ένα ωραίο τραγούδι σε ρυθμό τικ. Το τραγούδησε ο Χρύσανθος, με τον Χρήστο Χρυσανθόπουλο στη λύρα. 

Ευχαριστούμε τον Δημήτρη Βογιατζή για την άψογη δουλειά του στην παραγωγή του βίντεο και να του πούμε ότι περιμένουμε τις νότες γι΄αυτό το τραγούδι και για το προηγούμενο.

17 Μαρ 2013

Ποντιακά Κλαρίνα του Καρς

Οδοιπορικό στα χωριά της Μακεδονίας, όπου πρόσφυγες από το Καρς του Πόντου μετέφεραν τη δική τους μουσική παράδοση που θέλει το κλαρίνο να έχει τον πρώτο ρόλο.

Από την εκπομή ο Τόπος και το τραγούδι του.


Εμπονέστα - Η αποκριά στον Πόντο


Η Αποκριά στον Πόντο λεγόταν εμπονέστα (προέρχεται από την λέξη απονήστια).

Τα φαγητά που περίσσευαν από την προηγούμενη ημέρα της αποκριάς τα έδιναν σε φτωχές Τουρκάλες που τριγυρνούσαν στις ελληνικές γειτονιές για τον σκοπό αυτό.

Δικαίωμα να φάνε από τα περισσεύματα είχαν μόνο όσοι ξενυχτούσαν διασκεδάζοντας χωρίς να κοιμηθούν καθόλου.

Αν κάποιος κοιμόταν έχανε το δικαίωμα. 

Τα χνάρια των αργοναυτών (ντοκυμαντέρ)



Η Τραπεζούντα, «η καλλίστη των πόλεων» όπως την ονόμασε τον 11ο αιώνα ο πατριάρχης Ιωάννης Η΄ Ξιφιλίνος, αποτέλεσε την πρωτεύουσα των Ελλήνων στην Ανατολή για πάνω από δυο χιλιετίες. 

Υπήρξε σταυροδρόμι πολιτισμών και εμπορικών σχέσεων, στο κέντρο στρατιωτικών και πολιτικών ενδιαφερόντων. 


14 Μαρ 2013

Τέχνη συναντά ιστορία - Η ζωή στον Πόντο

Δείτε πώς φαντάζεται, πώς αισθάνεται η νέα γενιά την ζωή στον Πόντο...

Δείτε πώς  φαντάζεταιπώς  αισθάνεται η νέα γενιά την καθημερινότητα των προπάππων μας...

Δείτε πώς φαντάζεται, πώς αισθάνεται η νέα γενιά την χαρά των προγόνων μας...

Δείτε πώς αντιλαμβάνεται η νέα γενιά την τα μουσικά όργανα που μας εμπνέουν...

Δείτε πως αντιμετωπίζει η νέα γενιά τον χαμό της πατρίδας και τα πάθη των παππούδων τους...

ένα βιβλίο της ΟΣΕΠΕ

Το Αλάτι της Γης - Ποντιακό γλέντι

Η τηλεοπτική εκπομπή της ΕΤ-1 «Το Αλάτι της Γης» είναι αφιερωμένη στην ποντιακή μουσική και χορευτική παράδοση.

Στο πρώτο μέρος, ο Λάμπρος Λιάβας υποδέχεται δυο ταλαντούχους μουσικούς της νέας γενιάς, τον Ματθαίο και τον Κωνσταντίνο Τσαχουρίδη, δεξιοτέχνες στον κεμεντζέ (ποντιακή λύρα) και στο τραγούδι. 

Με καταγωγή από τη Βέροια, τα δυο αδέρφια συνδυάζουν την προφορική παράδοση της ποντιακής τους καταγωγής με συστηματικές σπουδές στην εθνομουσικολογία στο Λονδίνο, όπου έχουν εκπονήσει τις διδακτορικές τους διατριβές. 

13 Μαρ 2013

Μάθημα Ποντιακής Λύρας Νο 13. Λετσίνα (βίντεο)

Νέο μάθημα για την εκμάθηση λύρας από τον φίλο μας Δημήτρη Βογιατζή, ο οποίος μας υποσχέθηκε  ότι σύντομα θα ετοιμάσει κι άλλα βίντεο με τον δικό του μοναδικό τρόπο παρουσίασης του τραγουδιού που πλέον περιλαμβάνει και εικόνα με ολόκληρη την κίνηση του τοξαριού, κάτι που θα

Κτενίδης Φίλων - Η Καμπάνα του Πόντου


Κτενίδης Φίλων (1889-1963).
Θεατρικός συγγραφέας, δημοσιογράφος, γιατρός. Ήταν ιδρυτής του σωματείου «Παναγία Σουμελά» και εμπνευ­στής της ιδέας για ανιστόρηση της νέας μονής Παναγίας Σουμελά στην Καστανιά Βερμίου.

Γεννήθηκε το 1889 στην Τραπεζούντα. Πέρασε τα παιδικά του χρόνια στην Κρώμνη, για αυτό και αναφέρεται συχνά σ' αυτήν. Το 1906 αποφοίτησε αριστούχος από το Φροντιστήριο της Τραπεζούντας. Από τον ίδιο χρόνο έως το 1909 εργάστηκε ως λογιστής. Παράλληλα ήταν φιλολογικός συνεργάτης της εφημερίδας της Τραπεζούντας «Εθνική Δράσις». Το 1910 εκδίδει το δεκαπενθήμερο περιοδικό «Επιθεώρησης». Καταδιώκεται από τους Νεότουρκους και κατεβαίνει στην Αθήνα, όπου γράφεται στην ιατρική σχολή του πανεπιστημίου.

Μνήμη μου σε λένε Πόντο

"Πόντος, Ελλενικός, μεγάλος και ευδαίμων"

Την ποντιακή ιστορία από τα αρχαία χρόνια έως σήμερα παρουσιάζει η σειρά σε ένα τριμερές αφιέρωμα.

Η σειρά κάνει μία αναδρομή στην εποχή των μύθων, στο 1000 π.Χ. όταν ο Πόντος γνώρισε αλματώδη οικιστική ανάπτυξη, στη ρωμαϊκή εποχή, τη βυζαντινή περίοδο και την οθωμανική αυτοκρατορία και φτάνει στον 19ο αιώνα, όταν οι Χριστιανοί άκμαζαν ακόμη στον Πόντο, κρατώντας τα ηνία της οικονομικής και πνευματικής ανάπτυξης.

8 Μαρ 2013

Οι γυναίκες της Σάντας του Πόντου

Είναι δύσκολο να γράψει κανείς για τις γυναίκες της Σάντας και να τις περιγράψει σε όλο τους το μεγαλείο.

Οι Σανταίες δεν ήσαν συνηθισμένες γυναίκες, είχαν αρετές και ιδιαιτερότητες που δεν τις βρίσκουμε στον υπόλοιπο Πόντο.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι παλαιότεροι ιστοριογράφοι του Πόντου, όταν αναφέρονται στην Σάντα κάνουν ιδιαίτερη αναφορά στις γυναίκες της, τονίζοντας την αρετή, την ανδρεία και την εργατικότητά τους.

3 Μαρ 2013

Σόνια Σοφία Στεφανίδου - Η πρώτη ελληνίδα αλεξιπτωτίστρια


Η Σόνια Σοφία Στεφανίδου, γεννήθηκε στην Οδυσσό της Ουκρανίας το 1907.  Ήταν η πρωτότοκη κόρη του γιατρού Φιλοποίμενος Στεφανίδη.
Το 1912 έρχεται με την οικογένεια της στην Ελλάδα, όπου ο πατέρας της υπηρέτησε ως εθελοντής γιατρός στους Βαλκανικούς Πολέμους.  Το 1923 η οικογένειά της εγκαταστάθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης.
Εκεί πήρε το πτυχίο της από το Γυμνάσιο (δίνοντας εξετάσεις καθώς έκανε κατ’ οίκον μαθήματα).  Σπούδασε επίσης Γερμανικά και Γαλλικά.

Η συμβολή των Ελλήνων του Πόντου στην Επανάσταση του 1821

Μιας και πλησιάζει η ημέρα της μεγάλης ελληνικής εθνικής εορτής, παραθέτουμε άρθρο του κ. Φάνη Μαλκίδη για τη συμβολή των Ελλήνων του Πόντου στην επανάσταση του 1821...

Η συμβολή των Ελλήνων του Πόντου στην Επανάσταση του 1821 και την απελευθέρωση της πατρίδας μας, αποτελεί, ίσως, ένα από τα πιο αποσιωπημένα κομμάτια της νεότερης ιστορίας μας.
Εντούτοις η πραγματική διάσταση της καθοριστικής και πρωταγωνιστικής συμβολής των Ελλήνων που έδρασαν στη Ρωσία και οι περισσότεροι ήταν Ποντιακής καταγωγής, και χρηματοδότησαν, οργάνωσαν και πολέμησαν για την ελευθερία, δεν μπορεί να αμφισβητηθεί.

Μέλπω Μερλιέ

(Ξάνθη 1889 - Αθήνα 1979).
 Πνευματική μορφή του 20ού αι., με τεράστια εθνική προσφορά.
Μουσικός, εθνομουσικολόγος-εθνογράφος, ιδρύτρια του Μουσικού Λαογραφικού Αρχείου και του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών. 
Κόρη του γιατρού Μιλτ. Λογοθέτη και της Βικτωρίας Κουγιουμτζόγλου, φοίτησε στο Ζάππειο Παρθεναγωγείο της Κων/πολης.
Έκανε από μικρή πιάνο και πήρε μαθήματα από τη Σοφία Σπανούδη. Μετά τον θάνατο του πατέρα της, εγκαταστάθηκε οικογενειακώς στη Γενεύη και παρακολούθησε μαθήματα πιάνου στο εκεί Ωδείο (με τον μαθητή του Λιστ, Μπερνάρ Σταβενχάγκεν).